Lestvice uspešnosti univerz se razlikujejo predvsem v metodologiji zbiranja podatkov, različnemu vrednotenju posameznih kazalnikov in poudarku na določenih vidikih kakovosti univerz. Zakaj je pomembna metodologija?
Ker univerza, ki se odlično odreže v eni lestvici, morda ne bo visoko uvrščena v drugi, kar je pogosto posledica drugačnega poudarka (npr. ARWU zanemarja učni proces, QS poudarja ugled). Kratek pregled glavnih lestvic in njihovih razlik:
📊 QS World University Rankings
Metodologija:
- Akademski ugled (40%)
- Ugled med delodajalci (10%)
- Razmerje med študenti in profesorji (20%)
- Citati člankov (20%)
- Delež tujih študentov (5%) in tujih profesorjev (5%)
Poudarek:
- Velik vpliv ima mnenje akademskega osebja in delodajalcev, kar lahko koristi univerzam z močnimi mednarodnimi mrežami.
- Poudarja mednarodno privlačnost (med študenti, profesorji).
📊 Times Higher Education (THE) World University Rankings
Metodologija:
- Poučevanje (učno okolje – 30%)
- Raziskave (obseg, prihodki, ugled – 30%)
- Citati raziskav in člankov (30%)
- Mednarodno povezovanje (7,5%)
- Prihodki iz industrije (2,5%)
Poudarek:
- Močan poudarek na raziskovalni kakovosti in citiranosti, kar koristi raziskovalno močno usmerjenim institucijam.
- Vključuje tudi učni proces in prenos znanja v industrijo.
📊 Academic Ranking of World Universities (ARWU oz. Šanghajska lestvica)
Metodologija:
- Nobelove nagrade in Fieldsove medalje (nagrada za vrhunske dosežke na področju matematike za osebe mlajše od štirideset let, ki jo podeli Mednarodni matematični kongres) (30%)
- Visoko citirani raziskovalci (20%)
- Članki v revijah Nature & Science (20%)
- Članki v indeksiranih revijah (20%)
- Učinkovitost glede na velikost univerze (10%)
Poudarek:
- Skrajno osredotočena na elitne raziskovalne rezultate (nagrade, članki).
- Ne upošteva študentskih mnenj ali učnega procesa.
____________________________________________________________________
Kako se razlike odražajo v prednostih?
QS – Imajo močno mrežo povezav, mednarodno prepoznavnost in dobro razmerje študent-profesor.
THE – So močne tako v poučevanju kot raziskovanju, imajo citirane raziskave in sodelujejo z industrijo.
ARWU – Imajo vrhunske raziskovalce, Nobelove nagrajence in objavljajo v elitnih revijah.
_____________________________________________________________________
📊 URAP (University Ranking by Academic Performance) uporablja metodologijo, ki temelji izključno na bibliometričnih podatkih – predvsem znanstvenih objavah in citatih.
Glavne značilnosti metodologije URAP:
- Število člankov – 21%
- Število znanstvenih člankov, objavljenih v zadnjem letu v revijah, indeksiranih v znotraj baz podatkov platforme Web of Science (WoS).
- Število vseh publikacij in predstavitev izsledkov raziskav – 10%
- Vse vrste znanstvenih publikacij v zadnjih petih letih.
- Citiranost člankov – 21%
- Skupno število citatov za vse publikacije v zadnjih petih letih.
- Skupno število citatov – 10%
- Vse citacije vseh dokumentov brez omejitve po tipologiji.
- Mednarodno sodelovanje – 15%
- Delež objav s soavtorji iz tujine.
- Indeks vpliva – 23%
- Upošteva kakovost revij, v katerih so bile objavljene publikacije.
📊 Lestvica Round University Ranking (RUR) uporablja metodologijo, ki temelji na podatkih, ki jih zbira podjetje Clarivate Analytics znotraj različnih baz znanstvenih objav (Web of Science/Global Institutional Profiles Project) in ocenjuje univerze glede na štiri ključna področja delovanja: poučevanje, raziskovanje, mednarodna razsežnost in finančna trajnost.
- Poučevanje – 40%
- Število študentov na akademsko osebje – 8%
- Delež akademikov z doktoratom – 8%
- Število diplomantov na akademsko osebje – 8%
- Število doktorandov na akademsko osebje – 8%
- Delež doktorskih študentov med vsemi študenti – 8%
- Raziskovanje – 40%
- Število znanstvenih publikacij na akademsko osebje – 8%
- Citatni vpliv (citati na članek) – 8%
- Skupno število publikacij – 8%
- Delež znanstvenih člankov, ki sodijo med 10 % najbolj citiranih – 8%
- Mednarodno sodelovanje pri raziskavah (soavtorstva) – 8%
- Mednarodna razsežnost – 10%
- Delež tujih študentov – 2.5%
- Delež tujih zaposlenih (akademsko osebje) – 2.5%
- Delež publikacij z mednarodnim soavtorstvom – 2.5%
- Uravnoteženost mednarodne razsežnosti (kombinacija zgornjih treh kazalnikov) – 2.5%
- Finančna trajnost – 10%
- Skupni proračun na študenta – 2.5%
- Raziskovalni proračun na raziskovalca – 2.5%
- Delež raziskovalnega proračuna v skupnem proračunu – 2.5%
- Proračun na zaposlenega – 2.5%
📊 Webometrics Ranking (Ranking Web of Universities)
Namen: Ocena spletne prisotnosti in vpliva univerz.
Metodologija (od 2023):
Webometrics uporablja štiri glavne indikatorje, ki so osredotočeni predvsem na digitalno vidnost in raziskovalno uspešnost:
- Vidnost (50%) – število zunanjih povezav (backlinks) z drugih spletnih mest na domeno univerze.
- Transparentnost/odprtost (10%) – število citiranih raziskovalcev (najboljših 310 avtorjev, brez najboljših 20 izstopajočih), podatki iz Google Scholar Profiles.
- Odličnost (40%) – število najbolj citiranih znanstvenih objav (najboljših 10 % po citiranosti v svojih znanstvenih področjih v zadnjih 5 letih), podatki iz Scimago/Scopus.
Ključni poudarek: spletna vidnost ter raziskovalna odličnost.
📊 Lestvica UniRank (prej 4 International Colleges & Universities – 4icu.org) se ne osredotoča na akademsko odličnost, kot večina drugih lestvic, ampak uporablja spletno prisotnost univerz kot osnovo za razvrščanje.
Metodologija UniRank temelji na:
Spletni popularnosti in angažiranosti, torej meri vidnost univerz na spletu, ne pa njihove raziskovalne kakovosti ali poučevanja.
Ključni kriteriji UniRank metodologije:
UniRank ocenjuje univerze na podlagi neodvisnih spletnih meritev iz več virov, vključno z:
- Obiskanost spletne strani univerze (npr. število obiskovalcev)
- Prisotnost in dejavnost na družbenih omrežjih (npr. Facebook, Twitter/X, Instagram, YouTube, LinkedIn)
- Zunanje povezave (backlinki) – kolikokrat druge strani povezujejo na domeno univerze
- Avtoriteta domene – ocenjena vrednost spletne domene univerze
- Iskalna vidnost in optimizacija (SEO) – kako dobro je univerza indeksirana v iskalnikih (Google ipd.)
Pomembna opomba:
UniRank, ne ocenjuje kakovosti izobraževanja, raziskav ali ugleda – gre zgolj za indikacijo spletne prepoznavnosti in dostopnosti in je uporaben kot orodje za pregled spletne prisotnosti univerz, ne pa akademske ali raziskovalne uspešnosti.